top of page

ENACT - AUTISM
Foreldreveiledning

I 2023 fortsetter vi prosjektet med foreldreveiledning (ENACT) med veiledningskursene De utrolige årene for autisme (DUÅ)  og Førstehjelpen for foreldre (FFF). 

For hvem?

Målgruppen er foreldre til barn med autismespekterdiagnoser (ASD) i alderen 3-6 år. Målet er å bedre forståelsen for hva autisme er, å gjøre foreldre til barn med autisme tryggere i sin rolle, samt å gi foreldre verktøy til å samhandle og kommunisere med barnet. Veiledningen legger opp til aktiv og interaktiv deltakelse med anledning til å treffe andre foreldre til barn med autisme, drøfte og diskutere for å øke forståelsen og kunnskapen om hvordan autisme gir seg uttrykk hos deres barn. Begge eller en av foresatte kan delta.

Foreldreprogrammene er et forskningsprosjekt i regi av prosjektleder Maj-Britt Posserud. Å delta i prosjektet betyr at man som forelder ikke kan velge om man vil få DUÅ eller FFF, man blir tildelt et av kursene, og man vil bli forespurt om å svare på spørsmål om seg selv og sitt barn før oppstart, etter programmet er avsluttet, og etter et og to år. 

De Utrolige Årene (autismetilpasset)

DUÅ til foreldre til barn med autisme går over 13 uker fra februar/september med ukentlige 2 ½ timers møter i små foreldregrupper.

Temaene som dekkes i programmet er blant annet kontaktetablering gjennom barnestyrt lek og barnets interesser, utviklingsstøtte i forhold til begreper og språk, følelser, regulering og sosiale ferdigheter. Andre temaer er hvordan støtte barnets evne til å regulere seg selv og bruk av grensesettende strategier.

 

Datoer: 2.5 timer samlinger/uke (dagtid) vår/høst, 13 ganger, med pause i ferier. 

Førstehjelp For Foreldre

FFF består av tre interaktive dagsseminarer/workshop der vi går igjennom grunnleggende prinsipper og tema i forhold til barn med autisme.

 

Vi har en heldag/måned over vår/høst med interaktiv undervisning. Kurset bygger trinn for trinn forståelsen for hvordan hjelpe barn med autisme å tilegne seg noen av de ferdighetene barnet trenger. Dere vil derfor ha størst utbytte av å bli med på alle kursdagene.

 

Tema dag 1: Læring, motivasjon, sensoriske vansker, stress.

Tema dag 2: Språk, kommunikasjon, PECS, dagtavle.

Tema dag 3: Dagliglivets ferdigheter, spising, søvn, bruk av do.

Det er god avstand mellom kursdagene, slik at dere kan erfare hvordan teorien fungerer i praksis og ta opp nye spørsmål/utfordringer til neste kursdag.

bottom of page